Sebab, Faktor, Punca Kenapa Bulu Kucing Gugur.

Masalah bulu kucing yang melekat pada baju, sofa, permaidani dan sebagainya adalah perkara biasa. Tetapi amat merisaukan hati apabila masalah tersebut makin menjadi-jadi.

Masalah keguguran pada bulu kucing sering terjadi terutama pada kucing yang berbulu lebat dan panjang. Ini antara risiko bagi pencinta kucing persian terutamanya.

Tahukah kamu apakah yang menyebabkan terjadinya masalah keguguran bulu kucing? Kebiasaannya Kucing akan mengalami keguguran bulu sebanyak setahun sekali dan diikuti serentak dengan pertumbuhan bulu-bulu yang baru. Tetapi ada juga kucing yang mengalami dua kali setahun dengan jumlah yang tidak terlalu banyak.

 

Sebab-sebab yang lain adalah seperti Kekurangan nutrisi, kelebihan vitamin juga adalah salah satu penyebabnya. Selain itu suhu kandang atau tempat tinggal kucing terlalu panas juga boleh menyebabkan keguguran bulu kucing.

 

Terdapat banyak faktor kenapa bulu kucing gugur

1. Kutu/Lices
Lazimnya kucing akan gatal dan menggaru dengan tahap maksima, menyebabkan bulunya gugur


Treatment : Gunakan ANTI-LICE SERUM by FUR GROW UP. Ini merupakan SERUM KUTU PERTAMA DI MALAYSIA yang tidak menggunakan racun dan alkohol untuk kutu dan telur kutu. Dengan extrak BIO-VINEGAR dari tumbuhan, kutu dan sekutunya akan mati dan meninggalkan badan kucing tanpa memberi kesan sampingan terhadap bulu dan kulit kucing. Boleh digunakan setiap hari sehingga kutu tiada lagi.

 

2. Fungus
Fungus kelihatan seperti debu yang boleh menyebabkan sel2 pada bulu kucing mati.


Treatment :

1) Mandikan kucing menggunakan ANTI-MICROBIAL SYAMPOO by NEWGENN.
2) Sapukan SERUM by FUR GROW UP (khas utk kucing yg tak suka mandi) setiap hari utk mendapatkan bulu kucing yg berkilat, tidak gugur dan bebas fungus.
3) Spray PETS MIST by FUR GROW UP utk menghindar daripada fungus dan kurap sekaligus mewangikan kucing.
 

3. Kekurangan Protein dan Vitamins
Makanan yang berasaskan meat by products mempunyai kandungan protien yang sedikit. Kucing memerlukan protien untuk membina kulit dan bulu yang sihat.


Treatment : Makanan yang berkualiti, makanan segar (raw), Catz builder by Fur Grow Up (80% extrak protein)

4. Bulu Kering
Lazimnya ia disebabkan kekurangan minyak pada bulu dan juga pengunaan syampoo yang berlebihan


Treatment : Sapukan SERUM by FUR GROW UP (khas utk kucing yg tak suka mandi) setiap hari utk mendapatkan bulu kucing yg berkilat, tidak gugur dan bebas fungus. Diperkaya dengan extrak gandum dan soya serta mengimbangi kelembapan kulit & bulu kucing.

5. Stress
Kadangkala kucing mengalami stress samada persekitaran atau kehadiran kucing lain. Ia lazimnya akan grooming dirinya secara keterlaluan atau menggaru sehingga bulu tanggal.
Pastikan apa yang menyebabkan kucing stress dan cuba selesaikan ya.

 

7. Penyakit kulit
Kutu (fleas), hama (lices) yang mengigit kucing boleh menjadikan kulit kucing tidak sihat dan bulunya mudah tanggal. Korang boleh melihat kutu dengan adanya kutu atau bintik-bintik hitam pada bulu, manakala lices bintik halus berwarna hitam..dan jika diperhatikan dengan teliti ia akan bergerak. Lazimnya pada bahagian ruff (bulu leher). Bagi kucing yang alah (allergic) pada kutu ia akan menyebabkan penyakit lain seperti kudis dan kurap. Ini akan menyebabkan bulu tertanggal dengan mudah.

Treatment :
1) Mandikan kucing menggunakan ANTI-MICROBIAL SYAMPOO by NEWGENN.
2) Sapukan SERUM by FUR GROW UP (khas utk kucing yg tak suka mandi) setiap hari utk mendapatkan bulu kucing yg berkilat, tidak gugur dan bebas fungus.
3) Spray PETS MIST by FUR GROW UP utk menghindar daripada fungus dan kurap sekaligus mewangikan kucing.

Lain-lain faktor :-
Bagi kucing berbulu panjang, jika cuaca terlalu panas terutama bagi rumah yang beratap zinc dan tiada aircond, ia akan menghadapi keguguran bulu yang ketara.

 


5 comments

  • Saya ada kucing parsi nama dia Gary..sejak gary sembuh dari parvo positif..saya hantar kat petshop untuk grooming..selepas dari hari kena grooming ..bulu gary banyak gugur menyebabkan bulu dekat kepala dan ekor dah tiada..so apa yg patut saya lakukan supaya bulu gary tidak gugur seperti dulu sebelum sakit…

    Jeniefer
  • Salam. Kucing sy mengalami keguguran di bahagian ekor. Adakah faktor2 di atas penyebab kepada keadaan tu? Baru je beberapa minggu ni kelihatan. Bulu di bahagian ekor memang makin kurang.

    Shiera
  • Sy ada mandikan kucing saya lepas tu bulu dia gugur banyak sngt. Sy rsa maybe sbb sabun berlebihan. Tpi klau x nak beli yg serum tu, kucing sy boleh mati tak sebab bulu gugur?

    Nur Anis Najihah
  • Mohon cdgkn apa ubat sesuai utk atasi bulu kucing gugur teruk

    Salmah bt Ahmad
  • Mana nk dpt treatment spt yg disebutkn diatas. Boleh sy buat sendiri dirumah?

    mieza hamid

Leave a comment

Please note, comments must be approved before they are published